Els grups municipals de Compromís per Elx i Alacant presentaran en els seus ajuntaments sengles iniciatives per a la defensa dels regants i del transvasament del Tajo-Segura, que proveeix a l’agricultura alacantina així com el subministrament d’aigua potable de molts municipis.

La portaveu de grup municipal de Compromís per Elx, Esther Díez, ha mostrat el seu rebuig a “els talls de l’aportació del transvasament del Tajo Segura que s’han aprovat amb el vot en contra de la Conselleria d’Agricultura de la Generalitat Valenciana. Des de Compromís no entenem ni acceptem la manera en què el govern central està alterant de manera unilateral les normes del transvasament, de què depén el present i el futur de la nostra agricultura”.

Díez ha subscrit les declaracions de la consellera d’Agricultura, Mireia Mollà:”No s’ha de fer cap modificació d’aquestes regles fins que no s’aproven els nous plans hidrològics del Tajo i del Segura, que estan en fase d’elaboració actualment”. La portaveu considera que “alterar les aportacions d’aigua suposa ferir greument a un dels territoris que estem especialment afectats per l’emergència climàtica, i això es tradueix en sequera i en l’escassetat d’aigua que patim des de fa anys. La ministra de Transició Ecològica hauria de ser especialment sensible a aquesta realitat”.

El portaveu de grup municipal de Compromís per Alacant, Natxo Bellido, ha declarat que”la qüestió de l’aigua és vital per a la nostra terra i per part dels nostres sectors productius com l’agroalimentari, que és bàsic en l’economia de les comarques de sud, especialment en un moment on estem reivindicant aquesta agricultura de proximitat”. Bellido ha sol·licitat al govern central “diàleg, cogovernança i poder fer una posició unitària de la defensa dels interessos de les comarques de sud i dels nostres regants. No es poden canviar les regles de joc d’un dia a un altre”.

El portaveu alacantí també ha volgut llançar un avís a les altres formacions polítiques: “Això no és per fer guerres partidistes ni per revifar guerres de l’aigua que no ens han conduït a cap lloc ni han aportat cap solució; perquè a Madrid han governat uns i altres i no s’ha solucionat el problema. Nosaltres reivindiquem solucions a través del diàleg, en el marc de la sostenibilitat, assumint que cada gota d’aigua és molt valuosa i cal donar-li el millor dels usos”.

Felip Sànchez, portaveu adjunt del grup municipal de Compromís per Elx, considera que “aquestes retallades no està fonamentada” i ha afegit que s’està treballant en altres alternatives com”la depuració és una de les armes que tenim per poder reutilitzar aigua, que a més té un component de protecció mediambiental. Sànchez ha recordat que hi ha altres opcions com la dessalació, la qual té uns costos energètics molt elevats i que gràcies als fons europeus podrem donar-li un impuls a les energies renovables i fer-la més assequible; però aquesta aigua no té la qualitat suficient per a ser alguna cosa més que una aportació complementària a l’aigua de qualitat com la del transvasament”.

El coportaveu del grup municipal de Compromís per Alacant, Rafa Mas, ha anunciat que”presentarem iniciatives per defensar els interessos de les comarques de sud, perquè les decisions que ha pres el govern d’Espanya els agredeixen.”