Compromís per Alacant es fixa en Elx per poder posar fre a l’emergència social que viuen centenars de persones en la capital de la província que es troben sense llar i sense atenció de l’administració local. El portaveu adjunt del grup municipal d’Alacant, Rafa Mas, ha compartit experiències i treball amb la portaveu del grup municipal de Compromís per Elx i tinent d’alcalde de l’Ajuntament d’Elx, Esther Díez, per poder adaptar les bones pràctiques del consistori il·licità en matèria d’atenció social i integració d’aquest col·lectiu vulnerable.

Segons ha explicat Mas, “la mancança d’atenció de l’Ajuntament d’Alacant, la no coordinació amb la xarxa d’entitats socials que donen suport a aquestes persones i l’absència d’ajudes sumada a l’ordenança de convivència cívica, l’ordenança de la vergonya, que persegueix i expulsa a les persones pobres, provoca una situació insostenible en democràcia i en una ciutat que vol respectar els drets humans”.

L’edil ha assegurat que comparteix experiències de bones pràctiques d’Ajuntaments com és el d’Elx o València on sí compten amb un escut social que garanteix l’atenció de les persones vulnerables i la seua integració.

Per la seua part, Díez, ha afirmat que els ajuntaments són qui poden desplegar les polítiques determinants per al benestar de les persones i que l’efecte de l’ordenança d’Alacant és el desplaçament de les persones pobres i no és la solució al problema. “A Elx tenim mecanismes d’integració, donem una resposta immediata a l’emergència i després treballem la integració”.

Per a poder-ho fer, Elx es coordina amb les nombroses entitats socials d’ajuda a persones sense llar com són Cáritas, DYA, Elche Acoge, el menjador social Al Taufik, Sueña de nuevo i tantes entitats més, que coneixen de primera mà la realitat. És possible gràcies als recursos que destina l’administració local amb els convenis d’ajudes i la coordinació amb les entitats baix el paraigua del Pla Municipal de Persones sense Llar i gràcies a l’enorme tasca que desenvolupen.

Díez ha assegurat que “queda camí per recórrer per exemple en qüestions d’habitatge, que pretenem ampliar des de la regidoria que gestiona el company, el regidor de Benestar Social de l’Ajuntament d’Elx, Mariano Valera i garantir la integració de les persones en contraposició d’Alacant que les criminalitza i expulsa”. A Elx, en 2021 van ser ateses 586 persones sense llar i en els deu primers mesos del 2022 ja en són 439.

Compromís per Alacant insta a l’Ajuntament que dirigeix el popular Luis Barcala a crear de manera immediata un Pla Municipal per atendre a les persones sense llar, a analitzar la situació real com que no comptem amb dades ni un cens de les persones que es troben en aquestes circumstàncies, a destinar recursos econòmics i coordinar-se amb la xarxa d’entitats socials que fan tot el treball sense cap ajuda, així com coordinar-se amb la Diputació d’Alacant, amb la Generalitat Valenciana i amb la resta de municipis.

Segons Rafa Mas, “Barcala ha rebutjat el mig milió d’euros que la Generalitat Valenciana ha oferit a la ciutat d’Alacant per a reforçar l’alberg i exigim una intervenció immediata per abordar un problema que és de tots i assegurem que des de Compromís derogarem aquesta ordenança de la vergonya quan tornem a governar”.