Esther Díez: “La voluntat d’Elx és que el bust iber estiga de manera permanent en el municipi i així s’ha manifestat amb la declaració institucional de l’Alcúdia que reclama el retornament definitiu de la Dama”

La troballa de la peça íbera més singular de la qual se té coneixement compleix 125 anys. Els il·licitans i les il·licitanes celebrem l’aniversari del descobriment de la Dama d’Elx i al mateix temps lamentem que el Ministeri de Cultura desoïsca la voluntat del poble d’Elx que reclama la cessió de la peça al municipi.

Una reivindicació històrica i un sentiment col·lectiu que este any s’ha reflectit en la declaració institucional de l’Alcúdia, proposada pel grup municipal de Compromís i ratificada per tots els grups polítics de l’Ajuntament d’Elx que, per primera vegada, han manifestat el desig unànime d’una cessió definitiva del bust a Elx.

Per a la portaveu del grup municipal, Esther Díez, “és una llàstima no poder celebrar el 125 aniversari del descobriment de la Dama d’Elx amb la peça en el municipi com ens haguera agradat i com hem sol·licitat al Ministeri de Cultura qui nega una possible cessió, temporal o definitiva. Així ho va afirmar el ministre de Cultura, Miquel Iceta, en l’última compareixença en la Comissió de Cultura del Senat, on va tornar a mostrar la negativa del ministeri i del Museu Arqueològic Nacional (MAN) a fer les concessions que el senador de Compromís, Carles Mulet, li va traslladar i que excusa amb un informe sobre la conservació de la Dama amb dades de fa qüasi vint anys i que al mateix temps supedita a les conclusions del grup de treball constituït a principis d’any, paradògicament, per a conéixer el seu estat de conservació”.

“Ens sembla que el Ministeri no té ni ha tingut mai cap voluntat d’escoltar les reivindicacions dels il·licitans i les il·licitanes i la seua actitut respon a una política cultural centralitzadora del patrimoni de tot l’estat espanyol”, ha manifestat Díez.

Per part seua, Felip Sánchez, coportaveu del grup municipal, ha assenyalat que “desde Compromís anem a seguir reclamant el retorn definitiu de la dama perque entenem que els il·licitans i ilicitanes ho mereixen per justícia. La Dama és la peça més emblemàtica de la nostra cultura i ha de estar en Elx ”.

Per a Compromís, el retornament de la Dama suposaria que la peça estaria contextualitzada al seu lloc d’origen i convertiria el nostre municipi en un referent cultural de primer ordre, amb els beneficis socials, turístics i econòmics derivats d’aquesta condició que per primera vegada el poble d’Elx demana de manera unànime.