Esther Díez: “estem parlant d’un escandalós regal de diners públics a la banca privada que cal investigar i, a més, garantir que l’objecte de la SAREB siga assegurar la disposició dels habitatges per a les persones en situació de vulnerabilitat”

Glòria Marín: “la SAREB no pot continuar sent un instrument per a fer negoci. Tenim una necessitat extrema d’habitatge i la SAREB no pot ser una eina que incremente encara més l’emergència residencial”.

El grup municipal de Compromís a Elx i la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca (PAH) han demandat que la SAREB es convertisca en un instrument per a garantir el dret a l’habitatge i que tots els actius immobiliaris de l’entitat s’incorporen al parc públic d’habitatge social.

Aquesta petició, redactada per la PAH, s’ha formulat en la moció que Compromís ha registrat per al seu debat en el ple del mes de novembre. A la presentació de la moció han assistit Esther Díez, portaveu del grup municipal de Compromís en Elx, Felip Sánchez, portaveu adjunt del grup municipal de Compromís en Elx; i Paco Muñoz i Glòria Marín com a representants de la PAH.

Esther Díez, ha explicat que “la SAREB, popularment coneguda com a “banc dolent”, va ser creada per a netejar els actius tòxics que tenia la banca. Aquest instrument, que en teoria no havia d’impactar negativament en els comptes públics, en la pràctica va ser avalat i finançat en més d’un 95% per recursos de l’Estat, encara que la part pública de l’accionariat es va quedar només en un 46%. A més, cal recordar que la Comissió Europea va exigir en 2021 que l’Estat Espanyol comptabilitzés el deute de la SAREB com a pública, afegint al total de deute que ja tenia el país 34.145 milions d’euros.”

“En definitiva, estem parlant d’un escandalós regal de diners públics a la banca privada que precisa la seua corresponent investigació i, d’altra banda, garantir que l’objecte de la SAREB siga assegurar aquesta disposició dels habitatges per a les persones en situació de vulnerabilitat”, ha afegit Díez”.

En aquest sentit, la moció que presenta Compromís preveu un llistat d’acords entre els quals s’inclouen: promoure les modificacions legislatives que siguen necessàries perquè els actius de la SAREB passen a formar part del parc públic d’habitatge social, crear una comissió de investigació parlamentària per a investigar les responsabilitats polítiques de la gestió de la societat, modificar l’objecte social de la SAREB perquè siga una eina pública que garantisca el dret a l’habitatge, crear un organisme per a fiscalitzar a la SAREB o elaborar un cens dels actius que té aquesta entitat en propietat.

Glòria Marín, membre de la PAH, ha manifestat que “la SAREB no pot continuar sent un instrument per a fer negoci. Tenim una necessitat extrema d’habitatge i s’estan produint desnonaments de persones que estan en immobles de la SAREB, moltes vegades per motius aliens a aquestes persones (finalització de contractes, impagaments involuntaris perquè no han passat els cobraments a la gent…). La SAREB, per tant, no pot ser una eina que incremente encara més l’emergència residencial”. En la mateixa línia, Paco Muñoz, també membre de la Plataforma, ha puntualitzat que “demanem que l’habitatge social a Espanya passe a ser d’un 20% (no d’un 2% com és ara), per a situar-nos en un nivell similar a altres països europeus com Holanda o França. Volem que l’habitatge deixe de ser una mercaderia i passe a ser un dret social, com diu la Constitució.”