El 8 de març homenatgem el Dia Internacional de la Dona o Dia de la Dona Treballadora, pot que alguns desconeguen que és el fruit d’eixe fatídic dia en el qual més d’un centenar de dones moriren calcinades en una fàbrica mentre defenien els seus drets. Cent vuit anys després, les dones seguim ocupant un lloc desigual al dels homes pel que fa a drets laborals, entre altres injustícies.

Y es que les dones encara resultem excepcions ocupant alts càrrecs d’empreses o administracions públiques, sofrim discriminació salarial en massa ocupacions… Segons un recent estudi de l’Agencia Atlas, publicant amb raó del Dia de la Igualtat Salarial, les dones cobrem un 24% menys que els homes. En ple segle XXI pareix inconcebible que ocórrega, o almenys, a mi m’ho pareix, encara que el fet que així siga supose que la cosa inconcebible per a alguns resulte norma aplicable.

Y cal que actuem amb promptitud i sense excuses, perquè les dades evidencien que aquesta discriminació no és atribuïble a “una determinada generació que es va educar en una societat ja superada”. D’ací les dades que ofereix l’Estudi d’Emancipació Juvenil, que revela que les dones joves som les que més dificultats tenim per a emancipar-nos perquè existeix un percentatge superior d’atur però som les més qualificades acadèmicament. Les dones ens neguem a complir un altre centenari per a aconseguir aquesta igualtat que es reivindica al voltant de tot el món, i és per això que celebrem aquest dia per a reconéixer la lluita de les dones per a aconseguir la igualtat, el nostre desenvolupament com a persona i la reivindicació dels nostres drets socials, però anem a fer-lo amb igual intensitat la resta de dies de l’any.

He començat aquest petit article fent un exercici de memòria, perquè és just que el nostre present i futur s’elabore també en base del reconeixement d’aquelles dones que marcaren la diferència als seus temps. Y es per això,, pel que detalls com la iniciativa de feminitzar els carrers d’Elx, és contribuir en aquesta lluita a favor de la igualtat.

Des de l’Ajuntament d’Elx volem reconèixer a il·licitanes il·lustres i per allò anem a anomenar nous carrers i places. Escriptores, metgesses, comunicadores, professores, etcètera. La intenció és rescatar i visibilitzar la figura d’aquestes dones que han destacat en processos de desenvolupament social, econòmic i cultural de la nostra ciutat, i aconseguir que els carrers no siguen desiguals.

Perquè per a les Nacions Unides, el tema de 2016 per al Dia Internacional de la Dona és ‘Per un Planeta 50-50 en 2030’: Fem el pas per a la igualtat de gènere’ i és lloable el paquet d’accions que s’insten a desenvolupar per a aconseguir l’objectiu. Ara bé, falten 14 anys per a eixe 2030 del 50-50 i aconseguir-lo no serà qüestió d’esperar a obtenir-lo per art de màgia: més bé, es tracta d’actuar hui, seguir fent-lo demà, i així amb la mateixa intensitat cada u dels dies de l’any als nostres entorns personals, laborals, socials, econòmics, polítics, per a finalment felicitar-nos per passar d’un 8 de març de reivindicació al de commemoració i gratitud a eixes valentes dones que defensaren els seus drets.